PSYCHODIAGNOSTISCH ONDERZOEK

Soms gaat het niet zo goed met je kind op school of in de thuissituatie. Je vraagt je dan wellicht af wat er aan de hand is. Wanneer het gedrag van je kind langdurig vragen oproept, is het goed om eens te onderzoeken wat er nu eigenlijk aan de hand is.

In een psycho-diagnostisch onderzoek kan je kind op verschillende manieren onderzocht worden. Het beste is om een totaal beeld van een kind te krijgen, waardoor er een passend advies verkregen kan worden voor je kind.

Je kunt vragen hebben op sociaal - emotioneel gebied. Hierbij speelt het gedrag van kinderen een grote rol. Is je kind bijvoorbeeld heel druk, of juist stil en teruggetrokken? Zijn er problemen bij het omgaan met anderen, het eten, slapen en zindelijkheid? Heeft het kind van alles meegemaakt en vertoont het daarom onverklaarbaar gedrag? In een onderzoek wordt naar een antwoord gezocht op de oorzaak van het probleemgedrag.


INTELLIGENTIE ONDERZOEK

Er kan ook gekeken worden naar de mogelijkheden die je kind heeft op cognitief gebied. Je krijgt dan een antwoord op wat de verwachtingen zijn ten aanzien van de prestaties van je kind. Er wordt dan een intelligentie-onderzoek afgenomen. Je krijgt dan een antwoord, waarin je zicht krijgt op het niveau van je kind. Kinderen waarbij het vermoeden is van hoogbegaafdheid, of die juist minder dan gemiddelde mogelijkheden hebben, worden vaak onderzocht.
Het onderzoek wordt in de praktijkruimte van het adviesbureau gehouden, of in de school van het kind. Eerst zal er een uitgebreide intake gehouden worden om alvast een richting van het onderzoek te bepalen. Daarna vindt het daadwerkelijke onderzoek plaats dat ongeveer vier uur in beslag zal nemen. Waar nodig zal er een observatie in de thuissituatie of op school plaatsvinden.